Digitale communicatie: zo maken we pensioen voor deelnemers makkelijker

Er is veel te doen over pensioen. Ook in de politiek staat het onderwerp pensioen centraal. BPF Schoonmaak wil alle schoonmakers en glazenwassers in Nederland helder en gericht informeren over hun pensioen. Digitale communicatie biedt daarvoor steeds meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld filmpjes over pensioen met ondertiteling in verschillende talen. Maar hoe zorgen we ervoor dat we onze deelnemers digitaal kunnen bereiken?

Daarom hield het fonds een aantal maanden geleden een proef onder 3 grote werkgevers in de sector. Zij leverden ons de e-mailadressen van hun werknemers aan. Dit leverde 6.427 extra e-mailadressen op. We meldden de werknemers dat wij hun e-mailadres ontvingen. En dat zij pensioeninformatie voortaan via e-mail krijgen.

Werknemers vinden het duidelijk, makkelijk en fijn dat ze informatie over hun pensioen bij elkaar hebben. “Fijn dat alles digitaal kan” en “Gewoon makkelijk” waren enkele reacties op de proef.

 

Ook werkgevers zijn positief over de aandacht voor goede pensioeninformatie

Werkgevers dragen financieel bij aan een goed pensioen voor later. Dan helpt het als hun werknemers ook bewuster worden van hun eigen pensioensituatie en keuzes.

René Karsten van werkgever Asito, een van de bedrijven die meededen aan de proef, vindt digitale communicatie een goed medium. “Wij zijn blij dat het fonds pensioen bij onze werknemers onder de aandacht blijft brengen.” Wel is de privacy van werknemers een aandachtspunt.

Tarik Uçar, bestuurslid van BPF Schoonmaak: “Privacy van de mensen in onze sector vinden wij erg belangrijk. Zo gebruiken we de e-mailadressen alleen voor pensioeninformatie. Bovendien kunnen werknemers er op elk moment voor kiezen geen e-mails meer te ontvangen”.

Ons doel is ambitieus

BPF Schoonmaak wil nog meer gebruik maken van de voordelen van digitale post. Daarom namen we in ons reglement op dat we de e-mailadressen en telefoonnummers van werknemers bij de werkgevers mogen opvragen.

Zo zorgen we er samen voor dat we pensioen voor mensen makkelijker maken. Maar ook werken we efficiënter, scheelt het veel papier en houden we de kosten lager.

Ook geïnteresseerd? Help ons met de aanlevering van e-mailadressen

Later zal BPF Schoonmaak alle aangesloten werkgevers gaan vragen e-mailadressen van werknemers aan te leveren. Intussen kunnen werkgevers zelf bij werknemers controleren of hun e-mailadres in de werkgeversadministratie nog klopt. Zo zorgen we er samen voor dat we werknemers eenvoudig en goed informeren over hun pensioen.